Overlay-728x90.gif

5 ประโยชน์ดีๆ ของต้นอ่อนทานตะวัน

25 Nov 2019

ทุกคนคงรู้จักกับดอกทานตะวัน ดอกไม้สีเหลืองใหญ่สัญลักษณ์แห่งความสดใส นอกจากเมล็ดทานตะวันที่เราชอบนำมาทานเล่นกันแล้ว มีอีกสิ่งหนึ่งที่สามารถนำมาทานได้เช่นกัน ก็คือต้นอ่อนทานตะวันนั่นเอง

 

Sunflower is a symbol of cheerfulness. Besides sunflower seeds, sunflower sprouts are also edible.

 

ต้นอ่อนทานตะวันก็คือต้นทานตะวันที่มีอายุเพียง 7-11 วันเท่านั้น ซึ่งระยะเวลาเพียงเท่านี้ก็ทำให้เราได้ต้นอ่อนทานตะวันที่อุดมไปด้วยประโยชน์ แถมยังมีความมันอร่อยมาทานกันแล้วล่ะค่ะ

 

Sunflower sprout is a sunflower tree aged between 7-11 days. With this short period of time, you will get the most nutritious plant to eat plus it’s yummy.

 

 

>>ช็อปวัตถุดิบแกงส้มต้นอ่อนทานตะวัน<<

>>Shop ingredients for Thai sour curry with sunflower sprouts<<

 

มาพูดถึงประโยชน์ของเจ้าต้นจิ๋วนี้บ้างดีกว่าค่ะ

 

Let’s find out what sunflower sprout has to offer.

 

ดีต่อสมอง อย่างแรกที่ไม่พูดถึงไม่ได้เลยก็คือ กาบา (Gamma Aminobiotyric Acid) ที่มีสรรพคุณในการรักษาความสมดุลของระบบสื่อประสาท ให้สมองผ่อนคลาย ลดความเครียด ป้องกันการเกิดโรคอัลไซเมอร์ พาร์กินสัน และมะเร็งบางชนิด

 

It’s good for your brain. GABA (Gamma Aminobiotyric Acid) contained in sunflower sprout has an ability to keep the balance of neurotransmitter allowing your brain to relax and be less stressful. It also helps prevent Alzheimer’s disease, Parkinson’s disease and some types of cancer.

 

► ดีต่อคุณแม่ตั้งครรภ์ วิตามิน B และโฟเลทสูง จะช่วยเสริมพัฒนาการและระบบประสาทของลูกน้อยในครรภ์ และยังช่วยคลายความเครียดให้กับคุณแม่อีกด้วย

 

It’s good for pregnant women. Sunflower sprout is packed with vitamin B and folate. These nutrients will help nourish baby’s nervous system. It also helps relieve stress for pregnant women.

 

► ดีต่อหัวใจ ช่วยลดความดันเลือด เสริมสร้างหัวใจให้แข็งแรง วิตามิน B และ E จะทำงานร่วมกับ วิตามิน C  และซิลิเนียม ช่วยให้เส้นเลือดของเรามีความยืดหยุ่นมากขึ้น  ลดความเสี่ยงการเกิดโรคหัวใจ

 

It’s good for your heart. Sunflower sprout helps reduce blood pressure and strengthen your heart. Vitamin B and E will work with vitamin C and selenium to make our veins flexible. This helps reduce the risk of heart disease.

 

► ดีต่อการสร้างสเปิร์ม ในต้นอ่อนทานตะวันจะอุดมไปด้วยสังกะสี ซึ่งจะช่วยในการสร้างพัฒนาการของสเปิร์มให้แข็งแรงสุขภาพดี

 

It’s good for sperm production. Sunflower sprout is rich in zinc. Zinc helps nourish sperm to be strong and healthy.

 

► ดีต่อกระดูก ต้นอ่อนทานตะวันถือเป็นพืชที่มีโปรตีนสูงมาก ช่วยซ่อมแซมร่างกายส่วนที่สึกหรอ และลดการเกิดโรคกระดูกพรุนอีกด้วย

 

It’s good for your bones. Sunflower sprout is rich in protein which helps regenerate some decayed bones and reduce the risk of osteoporosis.

 

พร้อมจะทานต้นอ่อนทานตะวันกันหรือยังคะ ถ้าพร้อมแล้วเรานำต้นอ่อนทานตะวันไปประยุกต์เป็นอาหารไทยๆ อย่างแกงส้มกันดีกว่าค่ะ ไปลิ้มรสรสเปรี้ยวหวานของแกงส้ม กับความมันอร่อยของต้นอ่อนทานตะวัน ลงตัวมากจริงๆ  งานนี้ได้สุขภาพดีแบบไม่จืดชืดแน่นอน พร้อมแล้วลุยเลย

 

Want to try sunflower sprout now? Let’s make a creative dish like Thai sour curry with sunflower sprout. Let’s enjoy this healthy dish! It’s where a perfect combination of sweet and sour tastes of the soup and the delicious flavor of the sunflower sprout meet.

 

 

 

วัตถุดิบ

Ingredients

 

► ต้นอ่อนทานตะวัน         Sunflower sprout

► พริกแกงส้ม 3 ช้อนโต๊ะ   Sour curry paste 3 tbsp.

► เนื้อปลาลวก 3 ช้อนโต๊ะสำหรับพริกแกง  Boiled fish 3 tbsp. (to mix with sour curry paste)

► เนื้อปลาลวกหั่นชิ้นพอดีคำ 5-6 ชิ้น Boiled sliced fish 5-6 pieces.

► น้ำต้มปลา 3 ถ้วยตวง Fish soup 3 cups

► น้ำตาลปี๊บ 1 ช้อนโต๊ะ Palm sugar 1 tbsp.

► น้ำปลา 1 ช้อนโต๊ะ  Fish sauce 1 tbsp.

► น้ำมะขามเปียก 2 ช้อนโต๊ะ Tamarind juice 2 tbsp.

► ไข่ 2 ฟอง    2 Eggs

► น้ำมัน 2 ช้อนโต๊ะ  Oil 2 tbsp.

 

 

วิธีทำ

Instruction

 

1. นำเนื้อปลาลวกไปโขลกกับพริกแกงส้มให้เข้ากัน จะทำให้น้ำแกงส้มของเรามีความเข้มข้น

Grind boiled fish and sour curry paste then blend them together. The mixture will make our soup more savory.

 

2. นำน้ำจากการลวกปลามาต้มให้เดือดจากนั้นใส่พริกแกงที่โขลกทิ้งไว้ลงไป ปรุงรสด้วยน้ำตาลปี๊บ น้ำปลา และน้ำมะขามเปียก ชิมจนได้รสที่ต้องการ

Heat the soup (leftover soup from boiling fish) and bring it a boil. After that add the curry paste mixed with boiled fish. Then season with palm sugar, fish sauce and tamarind juice to taste.

 

 

3.ตั้งกระทะน้ำมันให้ร้อน เพื่อทำไข่เจียวต้นอ่อนทานตะวัน ตีไข่ผสมกับต้นอ่อนทานตะวัน ทอดให้เป็นแผ่น เมื่อเสร็จแล้วให้นำมาหั่นเป็นชิ้นสี่เหลี่ยมพอดีคำ

Pour the oil into the pan and heat up the pan to make sunflower sprout omelet. To make the omelet, whisk the eggs and add sunflower sprouts. Fry the egg and when it’s done, slice the egg into squares.

 

4.นำต้นอ่อนทานตะวันใส่หม้อไฟ/ชาม ตามด้วยเนื้อปลาลวก และไข่เจียวต้นอ่อนทานตะวัน แล้วตาม

ด้วยน้ำแกงส้ม

Add sunflower sprouts in the pot then add boiled fish and sunflower sprout omelet followed by the sour soup.

 

 

*การทานต้นอ่อนทานตะวันควรเลือกทานแต่พอดี เพราะในต้นอ่อนทานตะวัน ¼ ถ้วย ให้พลังงานสูงถึง 190 kcal เลยค่ะ ทานเยอะก็มีโอกาสอ้วนได้เหมือนกันน้า

 

*Please be aware of consuming excessive amount of sunflower sprouts as ¼ cup of sunflower sprout provides up to 190 kcal. You might gain weight in case consuming way too much.

 

 

>>ช็อปวัตถุดิบแกงส้มต้นอ่อนทานตะวัน<<

>>Shop ingredients for Thai sour curry with sunflower sprouts<<

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

บทความมาใหม่

Please reload

บทความมาแรง

Please reload

line.PNG