LINE PROMOTE_728x90.jpg

มะกอกกับอาหารเมดิเตอร์เรเนียน


กระแสของคนรุ่นใหม่ที่หันมาใส่ใจสุขภาพกันมากขึ้น ทำให้อาหารเมดิเตอร์เรเนียนเข้ามาอยู่ในกระแสของความนิยมนี้ด้วย เพราะอะไร? เรามาทำความรู้จักกันดีกว่าค่ะ

อาหารเมดิเตอร์เรเนียน คือ อาหารของผู้คนที่อาศัยอยู่ในประเทศแถบทะเลเมดิเตอร์เรเนียน ได้แก่ โปรตุเกส สเปนตอนใต้ ฝรั่งเศสตอนใต้ อิตาลีตอนใต้ กรีซ ตุรกีตอนใต้ ซีเรียตะวันตก เลบานอนตะวันตก อิสราเอลตะวันตก อียิปต์ตอนเหนือ ลิเบียตอนเหนือ แอลจีเรียตอนเหนือ และโมร็อกโกตอนเหนือ ซึ่งมีวัฒนธรรมการบริโภคอาหารเน้นหนักไปที่ ซีเรียล ธัญพืช ผัก ถั่วเมล็ดแห้ง น้ำมันมะกอก กระเทียม ผักสด สมุนไพร และผลไม้ นอกจากนี้ยังมีการดื่มไวน์เข้ากับอาหารในปริมาณที่เหมาะสม นิยมบริโภคเนื้อของสัตว์ปีกหรืออาหารทะเลมากกว่าสัตว์เนื้อแดง

Since new generations are more concerned about health, Mediterranean cuisine is now brought into focus? But why is that? Let’s find out and get to know the Mediterranean cuisine.

Mediterranean cuisine is the foods consumed by people living in the countries surrounded by the Mediterranean Sea namely Portugal, Southern Spain, Southern France, Southern Italy, Greece, Southern Turkey, West Syria, West Lebanon, West Israel, Northern Egypt, Northern Libya, Northern Algeria and Northern Morocco. Cereals, whole grains, vegetables, nuts, olive oils, garlic, fresh vegetables, herbs and fruits play such major roles in the Mediterranean food tradition. Wine is often consumed with a meal in an appropriate amount. Also, they prefer poultry or seafood rather than red meat.

เลือกซื้อน้ำมันมะกอก >> ที่นี่

คุณค่าทางโภชนาของอาหารเมดิเตอร์เรเนียน

  • อุดมไปด้วยกรดไขมันโอเมก้า 3 ที่ได้มาจากเนื้อไก่และเนื้อปลา ซึ่งจะช่วยลดความเสี่ยงในการเป็นโรคหัวใจ รวมทั้งช่วยเสริมสร้างความแข็งแกร่งของร่างกาย เพิ่มภูมิต้านทาน ในโอเมก้า 3 นั้น ประกอบด้วยกรดอีพีเอ และดีเอชเอ ซึ่งล้วนดีต่อพัฒนาการทางสมอง การมองเห็น แถมยังช่วยลดความเสี่ยงในการเกิดโรครูมาตอยด์ และโรคร้ายทางสมองอื่นๆ ได้อีกด้วย

  • ต่อต้านอนุมูลอิสระต่างๆที่ทำให้ออกซิเจนไปหล่อเลี้ยงร่างกายไม่เต็มที่ ลดความเสี่ยงการเกิดมะเร็ง และยังช่วยลดความสึกหรอของร่างกาย พร้อมกับเสริมสร้างความแข็งแกร่ง ทำให้ไม่เป็นโรคภูมิแพ้ง่าย ปลอดโรคเบาหวาน และโรคทางสายตาต่างๆ ร่างกายที่ปราศจากอนุมูลอิสระ ยังจะสามารถดูดซึมวิตามินอีและซี รวมทั้งเบต้าแคโรทีนได้มาก ซึ่งมีผลดีต่อหัวใจและระบบต่างๆ ในร่างกาย

  • ให้คอเลสเตอรอลที่มีประโยชน์ต่อร่างกาย เมื่อมีอยู่ในปริมาณที่เหมาะสม โมเลกุลของคอเลสเตอรอลจะช่วยในเรื่องของการไหลเวียนของเหลว รวมทั้งควบคุมปริมาณที่เพียงพอของการดูดซึมโปรตีนด้วย

Nutritional Value for Mediterranean cuisine

  • It’s a rich source of omega-3 fatty acids from chicken and fish which help lower a risk of heart disease, promote physical strength and boost the immune system. Omega 3 comprises EPA and DHA, which can be greatly beneficial to the brain development and vision as well as reduce the risk of rheumatoid arthritis and other forms of brain disorders.

  • It fights a wide range of free radicals which obstruct oxygen from nourishing the entire body, reduces risks of cancer and body deterioration. At the same time, it strengthens the physical health and decreases chances of getting allergies. Also, the food helps prevent diabetes and other eye diseases. Without the free radicals, human body can better absorb Vitamin E, Vitamin C and Beta Carotene which are beneficial to heart and other systems of human body.

  • It provides HDL Cholesterol which nourishes human body when consuming in the right amount. Cholesterol molecules help regulating fluids circulation as well as control the amount of protein absorption.

นอกจากประโยชน์ต่อร่างกายแล้ว อาหารเมดิเตอร์เรเนียนยังมีสีสันสดใสจากผักสด ถั่ว ธัญพืช นอกจากนี้ ยังมีกลิ่นรสที่หอมหวานและกลมกล่อมด้วยน้ำมันมะกอก หอม กระเทียม รวมทั้งเครื่องเทศต่างๆ ที่เป็นส่วนประกอบสำคัญในแต่ละจาน

In addition to health benefits, the Mediterranean cuisine appears in vibrant colors with combinations of fresh vegetables, nuts and grains. Besides, the food delivers the sweet, mellow taste and aroma from olive oil, onion, garlic and various spices which are the main ingredients of each Mediterranean dish.