Overlay-728x90.gif

“ฮาวทูทิ้ง” เคลียร์บ้านรับปีใหม่ ทำยังไง ให้บ้านคลีน

26 Dec 2019

ก่อนเข้าปีใหม่นี้ หลายคนคงมีกิจกรรมที่ต้องทำเป็นประจำทุกปี คือการเคลียร์บ้านให้สะอาด ของชิ้นไหนที่เก็บไว้นานแล้ว แต่ไม่กล้าทิ้ง หรือเสื้อผ้าชุดไหน ที่เก็บไว้รอผอม ก็อาจจะต้องตัดสินใจเด็ดขาด ว่าจะรอต่อไป จะผอมได้ในเร็วๆ นี้ไหม หรือเอาไปบริจาคให้คนที่มีโอกาสได้ใช้มากกว่าเราจะดีกว่า วันนี้แอดมินมีคำแนะนำในการเก็บบ้านมาฝากกันค่ะ

 

Before 2020, home organizing and cleaning are the important annual household activities for most of you. Times to remove the items you don’t need, or the small clothes in your wardrobe that you’ve bought while losing weight. You have to decide whether you will keep them to wear once you have successfully lost weight or donate them to the charity or the needy. Here are some useful tips for excellent home organizing and cleaning.

 

 

1.      แบ่งโซนในการเก็บของ จัดไทม์ไลน์ และกำหนดเวลา เช่น ช่วง 8.00-9.30 น. จะต้องเก็บโซนตู้เสื้อผ้าให้เสร็จนะ แล้วก็พัก 15 นาที แล้วก็ไปเก็บโซนชั้นวางของและชั้นวางหนังสือต่อช่วง 9.45 - 11.15 น. การแบ่งโซนและการกำหนดเวลา จะทำให้เราไม่เขวค่ะ เพราะเวลาเราเจอของที่ลืมไป หรือมีความทรงจำ เราจะใช้เวลากับชิ้นนั้นเป็นพิเศษ แล้วก็จะทำให้บ้านเรารกกว่าเดิม เพราะเก็บชิ้นนั้น มาวางมุมนี้ ทางที่ดีคือ ค่อยๆ เก็บไปทีละโซนดีกว่าค

 

Organizing by zone: Create your timeline and setting up house cleaning schedule for each zone. For example, you might plan to organize your closet from 8.00-9.30 Hrs. Then you can take a 15-minute break and continue with the shelves and bookshelves from 9.45-11.15 Hrs. Zoning and scheduling will make us well-organized and prevent you from getting confused. People tend to spend too much time with memorable items or something they’ve lost for so long. If you decide to keep them, the house will end up being even more untidy. It’s a better idea to tidy your house by zone.

 

2. แยกกล่องสำหรับนำไปบริจาค และถุงดำสำหรับทิ้งให้ชัดเจน สาเหตุที่เราต้องใช้กล่อง เพื่อนำไปบริจาค ก็เพราะว่าแข็งแรงและขนย้ายได้สะดวก ส่วนที่ต้องใช้ถุงดำ ในการเก็บไปทิ้ง ก็เพราะว่า การใช้ถุงดำทำให้เรารู้สึกเสียดายของน้อยลงค่ะ และก็ทำให้เรามองไม่เห็น ว่าเราทิ้งอะไรลงไปบ้าง เหมือนในหนังพี่เต๋อที่บอกว่า “ถุงดำก็เหมือนหลุมดำ” นั่นแหละค่ะ

 

Separate the items that you aim to donate from the trash bag. It’s recommended to put the donated items in the box because the box is stronger and it’s more convenient to relocate whereas the trash bag will reduce the sense of longing for your memorable items. “Black trash bag is just like the black hole.” Since you can’t see anything through the black trash bag, you won’t feel sorry that much.

 

 

3. ใช้กฎ 10 วิ ค่ะ คือให้หยิบของ หรือเสื้อผ้าชุดนั้นมา แล้วใช้เวลาในการตัดสินใจ 10 วินาที ให้นึกว่าเราใช้ของชิ้นนั้นล่าสุดเมื่อไหร่ แล้วใช้บ่อยไหม ถ้าไม่ได้ใช้นานแล้ว ยังมองเห็นโอกาสในการใช้มันหรือไม่ ถ้าคำตอบว่าไม่ ก็มาคิดต่อว่าแล้วของชิ้นนี้ จะสามารถเป็นประโยชน์กับผู้อื่นได้ไหม ถ้าได้ ก็ใส่กล่องบริจาค แต่ถ้าไม่ได้ ก็ใส่ถุงดำโยนไปในหลุมดำไปเลยค่ะ

 

Apply ten second rule. Hold the items or clothes in your hand and take 10 seconds to make decision. Ask yourself when was the last time you used the item and how often. If you didn’t use it for long, ask yourself if you can still find the occasion to use it or not. If your answer is “No”, you can ask yourself more questions. For example, would this item generate more benefits to other people? If the answer is “Yes”, put it into the box for donation. If the answer is “No”, throw it into the trash bag.

 

4. ของที่มีคุณค่าต่อจิตใจ หรือของที่เป็นความทรงจำดีๆ อาจจะเป็นของสมัยเด็กๆ ที่คุณพ่อคุณแม่ให้ หรือของจากคนรักเก่า ถ้าคุณอยากจะเก็บไว้ ก็ใส่กล่องให้ดี เขียนไว้หน้ากล่องเลยค่ะว่าเป็น “กล่องแห่งความทรงจำ” แล้วก็วางไว้บนหลังตู้หรือในจุดที่เรารู้ว่ามันอยู่ตรงนั้น อย่าแอบหมกจนลืมไปอีกค่ะ      

 

The memorable items or something to remind you of beautiful memory such as gifts from your parents when you were young or gifts from your ex. If you still need them, keep them in the box and write this on the box “Box of Memories”. You can place the box on top of your closet or anywhere you think it belongs to. But you should remember where it is. Otherwise you might forget all about it again.

 

 

5. ของที่เราคัดไว้แล้ว ว่าเราจะยังเก็บไว้ใช้ ก็ต้องจัดเก็บให้เป็นหมวดหมู่ เพื่อที่จะได้ง่ายต่อการหาของ หรือการหยิบมาใช้นั่นเองค่ะ เพราะถ้าไม่เห็น เราก็ไม่ได้หยิบมาใช้ใช่ไหมล่ะ มันจะกลายเป็นหมกไว้ ไม่ได้หยิบมาใช้เหมือนเดิม เพราะฉะนั้น เก็บของให้เป็นที่เป็นทาง เป็นระเบียบ จะช่วยให้บ้านเราสะอาดขึ้นเยอะเลยค่ะ

 

Arrange the must-have items that you’ve selected by categories and you’ll find it’s much more convenient to find them whenever you need them. Otherwise, the items will be hidden and you will have no chance to use it again. It’s highly recommended to arrange everything in categories to keep your home clean and tidy.  

 

6. ข้อนี้สำคัญที่สุด มากกว่าการเก็บบ้านอีกค่ะ ก็คือหลังจากที่เราเก็บบ้านจนสะอาดและเป็นระเบียบแล้ว คราวนี้เวลาเราจะซื้อของ เราต้องคิดให้ดีก่อนซื้อ ว่าจะได้ใช้จริงๆ หรือเปล่า การคิดก่อนซื้อ นี่แหละค่ะ คือข้อที่สำคัญที่สุด ที่ทำให้บ้านไม่รก และไม่ต้องมาเก็บทิ้งทีหลังค่ะ

 

It’s even more important to think carefully before purchasing something new than to keep your house tidy and clean. It’s the best practice to keep your house tidy and you don’t have to waste your time getting rid of unnecessary stuff from your house.

           

เพียงแค่คุณทำตามคำแนะนำของแอดมิน คอนเฟิร์มเลยค่ะ ว่าคุณจะเก็บบ้านเสร็จโดยใช้เวลาไม่นาน แล้วก็จะสะอาด สมใจ ต้อนรับปีใหม่นี้แน่นอน

           

Simply follow our tips and you won’t have to spend much time to keep your house clean and tidy to get ready for the upcoming New Year. 

 

>>ช็อปผลิตภัณฑ์ดูแลทำความสะอาดบ้าน<<

>>Shop Household Cleaning Products<<

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

บทความมาใหม่

Please reload

บทความมาแรง

Please reload

line.PNG