Overlay-728x90.gif

มะระขม อุดมประโยชน์

5 Feb 2020

มะระเป็นหนึ่งในผักตระกูลเดียวกับฟัก และแตงกวา แต่จะมีรสชาติที่ขม ทำให้ไม่เป็นที่นิยมในหมู่เด็กๆ แต่ก็อย่างที่ผู้ใหญ่เค้าว่ากันไว้ค่ะ ว่าหวานเป็นลมขมเป็นยา เห็นมะระที่ว่าขมๆน่ะ ประโยชน์ทั้งนั้น มีดีจนต้องมองข้ามความขมกันเลยทีเดียว

 

Bitter gourd is categorized in the same species as winter melon and cucumber but it offers a bitter taste. Although it’s not so popular among kids, it is said that bitter things come with medicinal properties. Considering its numerous health benefits, you will certainly overlook the bitterness.

 

 

ล้างพิษในตับ – ในมะระมีสารที่จะช่วยเพิ่มเอนไซม์ที่คอยทำลายพิษที่อยู่ในตับ ช่วยลดความเสี่ยงการเกิดโรคตับแข็ง และตับอักเสบได้

Liver detoxification - It contains a substance which increases enzyme to detox liver. It helps reduce the risk of having cirrhosis and hepatitis.

 

ช่วยให้เจริญอาหาร – ในมะระมีสารที่ชื่อว่า โมโมดิซีน ที่ทำให้มะระมีรสขม ซึ่งจะออกฤทธิ์กระตุ้นให้อยากอาหาร แถมยังออกฤทธิ์เป็นยาระบายอ่อนๆ ไม่ทำให้ท้องผูกอีกด้วย

Increased appetite – It contains momodicine which is the main cause of the bitterness. The bitterness will help stimulate appetite. Besides, it works as a mild laxative. For those with constipation, try it.

 

ต้านการอักเสบของโรคไขข้อ – มะระถือเป็นแหล่งอุดมวิตามินเค ซึ่งในวิตามินเคจะมีสรรพคุณในการเสริมสร้างกระดูก แถมยังช่วยต้านการอักเสบและการเจ็บปวดที่ไขข้อได้ดี

Anti-inflammatory from Rheumatoid Arthritis – It contains vitamin K to build strong bones. More importantly, it helps relieve the inflammatory from Rheumatoid Arthritis.

 

ลดระดับน้ำตาลในเลือด – ในมะระมีสารที่ช่วยกระตุ้นการเผาผลาญกลูโคสในกระแสเลือดให้เป็นไกลโคเจนในตับ และยังช่วยหลั่งอินซูลิน ส่งผลให้ระดับน้ำตาลในเลือดลดลง เหมาะสำหรับคนที่เป็นโรคเบาหวาน

Lower sugar level in blood – It contains a substance that helps stimulate glucose metabolism turning glucose into glycogen in the liver. It also helps control insulin secretion leading to a lower blood sugar level. People with diabetes should try it.

 

ต้านอนุมูลอิสระ – ในมะระมีสารต้านอนุมูลอิสระสำคัญอย่างฟีนอล ช่วยป้องกันการเสื่อมของเซลล์ และยังช่วยยับยั้งการเกิดโรคมะเร็งอีกด้วย

Fight free radicals – It contains an essential antioxidant like phenol. This helps prevent cell degradation and cancer.

 

ประโยชน์ดีๆ ทั้งนั้นเลยใช่มั้ยคะ พร้อมแล้วเราไปลงมือทำเมนูมะระแบบง่ายๆกันเลยดีกว่าค่ะ กับเมนู “แกงจืดมะระยัดไส้” ลุยกันเลย

 

Bitter gourd offers so many health benefits. Let’s cook an easy bitter gourd dish! Today, we’re proud to present “Stuffed Bitter Gourd Soup.”

 

 

วัตถุดิบในการทำมะระยัดไส้

Ingredients for making stuffed bitter gourd

 

► มะระจีน 1 ผล 

1 bitter gourd

► หมูบด 500 กรัม

Minced pork 500 g.

► รากผักชีสับ 2 ช้อนโต๊ะ

Coriander root (chopped) 2 tbsp.

► กระเทียมสับ 2 ช้อนโต๊ะ

Garlic (chopped) 2 tbsp.

► พริกไทยป่น 2 ช้อนชา

Ground pepper 2 tsp.

► ซอสหอยนางรม 1 ช้อนโต๊ะ

Oyster sauce 1 tbsp.

► ซอสถั่วเหลือง 1 ช้อนโต๊ะ

Soy sauce 1 tbsp.

► น้ำตาลทราย 1 ช้อนชา

Sugar 1 tsp.

► น้ำมันงา 1 ช้อนชา

Sesame oil 1 tsp.

► วุ้นเส้น ½ ถ้วย

Glass noodle ½ cup

 

วัตถุดิบในการทำซุป

Ingredients for making soup

 

► เห็ดหอมแห้ง

Dried Shiitake mushroom

► แครอท

Carrot

► ซอสถั่วเหลือง 2 ช้อนโต๊ะ

Soy sauce 2 tbsp.

► น้ำตาลทราย 1 ช้อนโต๊ะ 

Sugar 1 tbsp.

 

 

>>ช็อปวัตถุดิบเมนูแกงจืดมะระยัดไส้<<

>>Shop ingredients for Stuffed Bitter Gourd Soup<<

 

วิธีทำ

Instructions

 

1.ปรุงรสหมูบดด้วย รากผักชีสับ กระเทียมสับ พริกไทยป่น ซอสหอยนางรม ซอสถั่วเหลือง น้ำตาลทราย และน้ำมันงา คลุกเคล้าให้เข้ากัน

Mix minced pork with chopped coriander root, chopped garlic, ground pepper, oyster sauce, soy sauce, sugar and sesame oil.

 

 

2.หั่นวุ้นเส้นให้สั้นแล้วนำลงไปคลุกกับหมูบด

Make glass noodle shorter then mix it with minced pork.

 

 

3.หั่นมะระเป็นท่อนยาวประมาณ 2 นิ้ว แล้วคว้านไส้มะระออกให้หมด นำหมูบดไปยัดไส้มะระ

Slice bitter gourd into 2 inches long. Scoop out the gourds’ seeds then stuff the pork inside.

 

 

4.ตั้งหม้อใส่น้ำสะอาดลงไป เปิดไฟปานกลาง ใส่มะระลงไปต้ม ตามด้วยเห็ดหอมแห้ง และแครอท

Heat up the water with medium heat. Add stuffed bitter gourds then add dried shiitake mushroom and carrot.

 

 

5.ปรุงรสด้วยซีอิ๊วขาว น้ำเปล่า และน้ำตาลทราย ต้มจนมะระเปื่อย เสร็จแล้วก็ตักใส่ชาม พร้อมเสิร์ฟ

Add soy sauce, water and sugar then boil until the gourds start to become soft. As simple as that, your dish is ready to be served.

 

 

เป็นยังไงบ้างคะ ไม่ยากอย่างที่คิดใช่มั้ยล่ะ แถมยังอัดแน่นไปด้วยสารอาหารทั้งชามอีกด้วย จะมีประโยชน์กว่าเดิมอีกค่ะ ถ้าเราเลือกสรรแต่วัตถุดิบคุณภาพลงในชาม แอดมินเลือกช็อปที่ท็อปส์ ออนไลน์ค่ะ แม้เราจะเลือกของสดเองไม่เป็น ก็มีผู้เชี่ยวชาญคอยหยิบวัตถุดิบดีๆ มีคุณภาพให้ แถมยังส่งตรงถึงหน้าบ้านอีกด้วย ไม่ต้องไปถือของเองให้หนักค่ะ

 

It’s not that difficult to cook, right? A bowl of bitter gourd soup is packed with nutrients. You can make it even more nutritious by choosing quality ingredients for the soup. Shop quality products at Tops online! Even though, you have zero knowledge about choosing fresh foods, our professional staff is always ready to help. It’s even more convenient with home delivery service so you don’t have to carry heavy stuff home.  

 

 

>>ช็อปวัตถุดิบเมนูแกงจืดมะระยัดไส้<<

>>Shop ingredients for Stuffed Bitter Gourd Soup<<

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

117656309_322312515793524_16101143952445

บทความมาใหม่

Please reload

บทความมาแรง

Please reload