LINE PROMOTE_728x90.jpg

อโวคาโด โภชนาการสูง


อโวคาโด ผลไม้ชื่อแปลก รูปร่างรีๆ สีน้ำตาลอมเขียว รสชาติมันๆหวานๆ ที่เขาว่ากันว่า กินอร่อยดีแถมมีประโยชน์มากมาย จะดีจริงแค่ไหน มาทำความรู้จักไปพร้อมๆกับแอดมินเลยค่ะ

Avocado, a kind of fruit with an odd name, has an oval shape, a greenish-brown color and a slightly sweet yet creamy flavor. Apart from its delicious taste, it is packed with plenty of essential nutrients. Let’s get to know avocado with us and find out how wonderful this fruit is.

อโวคาโด เป็นไม้ยืนต้น มีถิ่นกำเนิดมาจากประเทศเม็กซิโก นิยมปลูกในแถบอเมริกาใต้ สำหรับประเทศไทย เริ่มปลูกครั้งแรกที่ จ.น่าน และแพร่หลายในจังหวัดแถบภาคเหนือ ตามเทรนด์สุขภาพในปัจจุบัน อโวคาโดจึงกลายเป็นผลไม้ที่กำลังได้รับความสนใจ เนื่องจากเป็นผลไม้ที่มีรสสัมผัสเหมือนครีมหรือเนย อุดมไปด้วยไขมันดีและสารอาหารต่างๆมากมายที่มีคุณประโยชน์ต่อร่างกาย

Heavily grown in South America, avocado is a perennial plant originated from Mexico. As for Thailand, it was first planted in Nan Province and later on spread to other areas in the North. Due to the current health trend, avocado has become a popular fruit because it has a similar creamy texture to butter and is rich in healthy fat and essential nutrients.

  • มีกลูต้าไทโอน ซึ่งเป็นสารที่ช่วยต่อต้านอนุมูลอิสระและสารที่ก่อมะเร็งกว่า 30 ชนิด

  • มีวิตามินซีสูง มีสารแอนตี้ออกซิแดนท์ ป้องกันไวรัส ป้องกันแบคทีเรีย

  • มีโพแทสเซียม ช่วยในการรักษาโรคข้ออักเสบและริดสีดวง

  • มีกรดโฟลิค ที่ช่วยลดการเกิดโรคหัวใจและมะเร็งบางชนิด

  • มีสารลูทีนช่วยป้องกันการเกิดต้อและการเสื่อมสภาพของเซลล์เยื่อชั้นในของดวงตา ซึ่งเป็นสาเหตุทำให้ตาบอดเมื่อเข้าสู่วัยชรา

  • มีวิตามินอี ช่วยชะลอการเกิดริ้วรอยแห่งวัย ทำให้ดูอ่อนเยาว์

  • มีโฟเลทสูง ซึ่งจำเป็นต่อสตรีมีครรภ์

  • มีกรดไขมันไม่อิ่มตัวเชิงเดี่ยวที่จำเป็นต่อการเจริญเติบโตของเด็ก

  • มีวิตามินเคช่วยบำรุงตับ

  • อโวคาโดเป็นผลไม้ที่ไม่มีคอเลสเตอรอลเลย และมีสาร Plant sterols ที่ช่วยลดการดูดซึมคอเรสเตอรอลของอวัยวะภายใน จากผลการวิจัยพบว่า การกินอโวคาโดในปริมาณครึ่งลูกทุกวันเป็นเวลา 1 เดือน สามารถช่วยลดน้ำหนักและระดับคอเรสเตอรอลได้

  • It contains glutathione which helps fight free radicals and more than 30 types of carcinogens.

  • It is abundant in Vitamin C and antioxidants which help prevent viruses and bacteria.

  • It contains potassium which can heal arthritis and hemorrhoids.

  • It contains folic acid which minimizes the risks of heart disease and some types of cancer.

  • It contains lutein which can prevent cataract and age-related macular degeneration, the cause of vision loss in the elderly.

  • It contains Vitamin E which can slow down aging and reduce wrinkles making you look younger than your actual age.

  • It is high in folate which is necessary for women during pregnancy.

  • It contains monounsaturated fatty acids which are crucial for the growth and development of children.

  • It contains Vitamin K which maintains the function of liver.

  • Avocado is a non-cholesterol fruit with plant sterols which help reduce the cholesterol absorption of inner body parts. According to the research result, consuming half an avocado daily for one month can lead to a weight loss and decreases in cholesterol levels.

วิธีเลือกอโวคาโดที่พร้อมรับประทาน - How to choose a ready-to-eat avocado

อโวคาโดต้องเลือกรับประทานผลสุกเท่านั้น เพราะถ้าดิบจะมีรสฝาด ขม จึงควรเลือกที่เปลือกมีสีน้ำตาลอมเขียว ถ้าสุกมากจะมีสีน้ำตาลเข้ม หลีกเลี่ยงอโวคาโดที่มีรอยด่างดำบนผิวเปลือก แต่ถ้าจะให้ชัวร์ควรใช้วิธีบีบเบาๆ ผลสุกเนื้อจะมีความนิ่ม หรืออาจจะสังเกตที่ขั้วถ้ามีสีเหลืองนวลคือสุกกำลังดี แต่ถ้ามีสีคล้ำแปรว่าสุกเกินไปเนื้อจะเละ

Only ripe avocados should be selected. If unripe, avocado has a bitter taste. It is best to choose the one with a greenish-brown colored skin. Avocado will turn dark brown when extremely ripe. Avoid the one with black spots on the skin. However, gently squeeze the fruit to be certain as the ripe avocado has a soft flesh. Alternatively, you can notice from the stem on top. If it is yellow, that means it is perfectly ripe whereas the dark colored stem means that it is over ripe giving a mushy flesh.