Overlay-728x90.gif

อโวคาโด โภชนาการสูง

4 Sep 2018

 

อโวคาโด ผลไม้ชื่อแปลก รูปร่างรีๆ สีน้ำตาลอมเขียว รสชาติมันๆหวานๆ ที่เขาว่ากันว่า กินอร่อยดีแถมมีประโยชน์มากมาย จะดีจริงแค่ไหน มาทำความรู้จักไปพร้อมๆกับแอดมินเลยค่ะ

 

Avocado, a kind of fruit with an odd name, has an oval shape, a greenish-brown color and a slightly sweet yet creamy flavor. Apart from its delicious taste, it is packed with plenty of essential nutrients. Let’s get to know avocado with us and find out how wonderful this fruit is.

 

 

อโวคาโด เป็นไม้ยืนต้น มีถิ่นกำเนิดมาจากประเทศเม็กซิโก นิยมปลูกในแถบอเมริกาใต้ สำหรับประเทศไทย เริ่มปลูกครั้งแรกที่ จ.น่าน และแพร่หลายในจังหวัดแถบภาคเหนือ ตามเทรนด์สุขภาพในปัจจุบัน อโวคาโดจึงกลายเป็นผลไม้ที่กำลังได้รับความสนใจ เนื่องจากเป็นผลไม้ที่มีรสสัมผัสเหมือนครีมหรือเนย อุดมไปด้วยไขมันดีและสารอาหารต่างๆมากมายที่มีคุณประโยชน์ต่อร่างกาย

 

Heavily grown in South America, avocado is a perennial plant originated from Mexico. As for Thailand, it was first planted in Nan Province and later on spread to other areas in the North. Due to the current health trend, avocado has become a popular fruit because it has a similar creamy texture to butter and is rich in healthy fat and essential nutrients.

 

  • มีกลูต้าไทโอน ซึ่งเป็นสารที่ช่วยต่อต้านอนุมูลอิสระและสารที่ก่อมะเร็งกว่า 30 ชนิด

  • มีวิตามินซีสูง มีสารแอนตี้ออกซิแดนท์ ป้องกันไวรัส ป้องกันแบคทีเรีย

  • มีโพแทสเซียม ช่วยในการรักษาโรคข้ออักเสบและริดสีดวง

  • มีกรดโฟลิค ที่ช่วยลดการเกิดโรคหัวใจและมะเร็งบางชนิด

  • มีสารลูทีนช่วยป้องกันการเกิดต้อและการเสื่อมสภาพของเซลล์เยื่อชั้นในของดวงตา ซึ่งเป็นสาเหตุทำให้ตาบอดเมื่อเข้าสู่วัยชรา

  • มีวิตามินอี ช่วยชะลอการเกิดริ้วรอยแห่งวัย ทำให้ดูอ่อนเยาว์

  • มีโฟเลทสูง ซึ่งจำเป็นต่อสตรีมีครรภ์

  • มีกรดไขมันไม่อิ่มตัวเชิงเดี่ยวที่จำเป็นต่อการเจริญเติบโตของเด็ก

  • มีวิตามินเคช่วยบำรุงตับ

  • อโวคาโดเป็นผลไม้ที่ไม่มีคอเลสเตอรอลเลย และมีสาร Plant sterols ที่ช่วยลดการดูดซึมคอเรสเตอรอลของอวัยวะภายใน จากผลการวิจัยพบว่า การกินอโวคาโดในปริมาณครึ่งลูกทุกวันเป็นเวลา 1 เดือน สามารถช่วยลดน้ำหนักและระดับคอเรสเตอรอลได้

  • It contains glutathione which helps fight free radicals and more than 30 types of carcinogens.

  • It is abundant in Vitamin C and antioxidants which help prevent viruses and bacteria.

  • It contains potassium which can heal arthritis and hemorrhoids.

  • It contains folic acid which minimizes the risks of heart disease and some types of cancer.

  • It contains lutein which can prevent cataract and age-related macular degeneration, the cause of vision loss in the elderly.

  • It contains Vitamin E which can slow down aging and reduce wrinkles making you look younger than your actual age.

  • It is high in folate which is necessary for women during pregnancy.

  • It contains monounsaturated fatty acids which are crucial for the growth and development of children.  

  • It contains Vitamin K which maintains the function of liver.

  • Avocado is a non-cholesterol fruit with plant sterols which help reduce the cholesterol absorption of inner body parts. According to the research result, consuming half an avocado daily for one month can lead to a weight loss and decreases in cholesterol levels. 

 

 

วิธีเลือกอโวคาโดที่พร้อมรับประทาน - How to choose a ready-to-eat avocado

 

อโวคาโดต้องเลือกรับประทานผลสุกเท่านั้น เพราะถ้าดิบจะมีรสฝาด ขม  จึงควรเลือกที่เปลือกมีสีน้ำตาลอมเขียว ถ้าสุกมากจะมีสีน้ำตาลเข้ม หลีกเลี่ยงอโวคาโดที่มีรอยด่างดำบนผิวเปลือก แต่ถ้าจะให้ชัวร์ควรใช้วิธีบีบเบาๆ ผลสุกเนื้อจะมีความนิ่ม หรืออาจจะสังเกตที่ขั้วถ้ามีสีเหลืองนวลคือสุกกำลังดี แต่ถ้ามีสีคล้ำแปรว่าสุกเกินไปเนื้อจะเละ

 

Only ripe avocados should be selected. If unripe, avocado has a bitter taste. It is best to choose the one with a greenish-brown colored skin. Avocado will turn dark brown when extremely ripe. Avoid the one with black spots on the skin. However, gently squeeze the fruit to be certain as the ripe avocado has a soft flesh. Alternatively, you can notice from the stem on top. If it is yellow, that means it is perfectly ripe whereas the dark colored stem means that it is over ripe giving a mushy flesh.

 

 

แต่ถ้าใครที่ซื้ออโวคาโดแบบดิบเปลือกสีเขียวมา ไม่ต้องตกใจ มีวิธีบ่มให้สุกได้ โดยนำอโวคาโดไปใส่ถุงกระดาษปิดปากถุงให้สนิทเก็บให้พ้นแสงแดด ถ้าอยากให้สุกเร็วขึ้นให้ใส่กล้วยหอมหรือแอปเปิ้ลเข้าไปด้วย เพราะผลไม้ดังกล่าวจะสร้างก๊าซเอทธิลีนตามธรรมชาติทำให้สุกเร็วขึ้นภายใน 1-3 วัน

 

In case you have purchased an unripe green skinned avocado, don’t panic. You can ripen the fruit by putting it in a paper bag, seal it tightly and keep it away from sunlight. If you wish to speed up the ripening process, add a banana or an apple in the bag as well because these fruits will naturally emit ethylene gas to ripen avocado within 1-3 days.

 

อโวคาโดที่สุกแล้วแต่ยังไม่ต้องการนำไปทำอาหารในทันที สามารถเก็บไว้ในตู้เย็นได้ 2-3 วัน

If you don’t prefer to cook the ripe avocado right away, the fruit can be stored in the refrigerator for 2-3 days.

 

อโวคาโดสามารถนำไปประกอบอาหารได้หลากหลาย ไม่ว่าจะรับประทานสด ทำเป็นสลัด ผัดกับเนื้อสัตว์ต่างๆ ทำพิซซ่า ทำแซนวิชหรือเบอร์เกอร์ ทำซุป ทำของหวานโดยราดน้ำผึ้งหรือนมสด บดให้เป็นครีมทาบนขนมปัง ปั่นทำเครื่องดื่มสมูธตี้ส์หรือมิลค์เชค ฯลฯ

 

Apart from eating fresh avocado, you can create a variety of delicious menus using the fruit including salad, stir-fried dishes with meat, pizza, sandwich, burger, soup, dessert topped with honey or milk, avocado spread on toast, smoothie or milk shake etc.

 

 

วันนี้แอดมินมีเมนู "สลัดอโวคาโด" เมนูสุขภาพอร่อยง่ายๆมานำเสนอค่ะ

Today we’d like to share with you a healthy yet easy-to-make recipe of “avocado salad.”

 

  • อโวคาโดที่ใช้ทำสลัดควรเลือกแบบสุกห่าม เนื้อจะไม่เละ หั่นอโวคาโด โดยกรีดตามแนวยาว แบ่งเป็น 2 ซีกแล้วนำเมล็ดตรงกลางออก ปอกเปลือกให้เหลือแต่เนื้อ สามารถทำได้หลายวิธีจะใช้มีดปอก ใช้นิ้วปอก หรือจะใช้ช้อนคว้านเนื้อออกมาก็ได้ตามถนัด หั่นเนื้ออโวคาโดเป็นเต๋าชิ้นขนาดพอคำ

  • หั่นส่วนผสมอื่นๆ ได้แก่ ไข่ไก่ต้มสุก มะเขือเทศ ผักชี เป็นชิ้นเล็กๆ

  • นำส่วนผสมทั้งหมดใส่ชาม เทน้ำสลัดลงไปคลุกเคล้าเบาๆ เท่านี้ก็พร้อมเสิร์ฟแล้วค่ะ

  • A slightly under ripe avocado is best for making salad as the flesh won’t be too soft. Cut the avocado horizontally in half, remove the pit and peel off the skin. To get the avocado flesh can be done in many ways such as using a knife, using fingers or using a spoon to get the flesh out. Then cut up into bite-size cubes.

  • Dice other ingredients including boiled egg, tomato and coriander.

  • Put all the ingredients in a bowl, gently mix them with the salad dressing and it is ready to serve.

 

อโวคาโด เกรดพรีเมียม ส่งตรงมาให้คุณได้เลือกสรรแล้ว >> ที่นี่

Purchase specially selected premium avocado here at Tops online.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

บทความมาใหม่

Please reload

บทความมาแรง

Please reload

line.PNG