LINE PROMOTE_728x90.jpg

ต้านไวรัสด้วยอาหาร 7 สีดีต่อสุขภาพ

สำหรับใครหลายคน “ปีใหม่” อาจไม่ใช่เพียงแค่การเปลี่ยนผ่านจากปีเก่าไปสู่อีกปี แต่เป็นดั่งหมุดหมายของการเริ่มต้นอีกครั้ง หรือเป็นจุดตั้งต้นของปณิธานที่อยากจะสร้างความเปลี่ยนแปลงในทางที่ดีให้แก่ตนเองค่ะ อย่างที่ทราบกันว่านับตั้งแต่ต้นปี พ.ศ. 2563 ทั่วโลกต่างเผชิญหน้ากับการแพร่ระบาดของไวรัสโคโรนาสายพันธุ์ 2019 (โควิด-19) ซึ่งปัจจุบันยังคงประสบอยู่ นอกจากนั้นยังมีเรื่องของมลพิษ พีเอ็ม 2.5 ฝุ่นละอองขนาดเล็กที่ส่งผลเสียต่อสุขภาพ เมื่อต้องรับมือกับปัญหาเหล่านี้ “ระบบภูมิคุ้มกัน” ที่เปรียบได้กับปราการด่านสำคัญในการต้านโรคภัยไข้เจ็บอาจทำงานหนักขึ้น หรือในทางหนึ่งอาจอ่อนประสิทธิภาพลงได้ค่ะ


For many of you, “New Year” is not just a new start of another year but also a new beginning to the next chapter of life. Some even wish to make New Year’s resolutions for better improvement. As it is known, the world has been experiencing the novel coronavirus pandemic (COVID-19) from the beginning of 2020 until now and not to mention PM 2.5 hazardous pollutants that have made our lives even more difficult. Likewise, the “immune system” also works much harder to fight against such problems and might become weakened and function less effectively these days.


เพื่อฟื้นฟูและเสริมสร้างระบบภูมิคุ้มกัน การหมั่นดูและปกป้องตนเองให้ห่างไกลจากโรคด้วยการรับประทานอาหารที่มีประโยชน์ จะช่วยทำให้มั่นใจได้ว่าร่างกายของเราจะฟิตอยู่เสมอ ครั้งนี้ แอดมินจึงมีสาระน่ารู้มาฝากเพื่อนๆ อีกเช่นเคย นั่นคือ “การเลือกทานอาหาร 7 สีดีต่อสุขภาพ” จะมีสีไหนบ้าง? ตามมาดูกันเลยค่ะ


To boost the body’s natural defense, it is a no-brainer to rely on a healthier diet. This way, you could rest assured that you will always stay healthy. As usual, we’ve got some good tips for health and well-being that you could integrate into your daily life by simply consuming seven colors of vegetables and fruits. If you’re ready, let’s explore each of them altogether!


>>ช็อปวัตถุดิบทำสลัดซูเปอร์ฟู้ด<<

>>Shop Ingredients for Savory Superfood Plate<<


สีเขียว

Green

โดยทั่วไป ผักและผลไม้สีเขียวอุดมด้วยสารต่อต้านอนุมูลอิสระ สารอาหาร วิตามินและแร่ธาตุหลากหลายชนิดซึ่งมีส่วนสำคัญต่อการเสริมสร้างภูมิคุ้มกัน ระบบไหลเวียนโลหิต และสร้างสมดุลให้ร่างกาย แต่จุดที่ทำให้พืชผักผลไม้สีเขียวโดดเด่นคือ “คลอโรฟิลล์” (Chlorophyll) สารประกอบอินทรีย์ซึ่งมีโครงสร้างคล้ายเม็ดเลือดแดงของมนุษย์ มีคุณสมบัติช่วยขับสารพิษออกจากร่างกาย ยิ่งผักหรือผลไม้มีสีเขียวมากเท่าใดยิ่งมีปริมาณคลอโรฟิลล์สูงค่ะ ผักและผลไม้ที่มีปริมาณคลอโรฟิลล์สูง ได้แก่ ผักโขม, ผักปวยเล้ง, บรอกโคลี, กะหล่ำปลี, อะโวคาโด, แตงกวา, แอปเปิลเขียว, กีวี, องุ่นเขียว


In general, leafy green vegetables and fruits are high in antioxidants, essential food nutrients, vitamins, and minerals which are necessary for reinforcing the immune system, regulate the blood circulation system, and maintain the body’s balance. However, what makes leafy green distinct from other vegetables is “Chlorophyll”, the organic compound with structure similar to human’s red blood corpuscle. This compound has been proven to help removing toxins from human’s body. Darker green vegetables usually contain a high amount of Chlorophyll. Fruits and vegetables that contain a high amount of Chlorophyll are amaranth, spinach, broccoli, cabbage, avocado, cucumber, green apple, kiwi, and green grapes.


สีแดง

Red

ในทางจิตวิทยา สีแดงเป็นสีที่กระตุ้นความกระตือรือร้น ท้าทาย และ เร้าใจ หากมาอยู่ในอาหารก็จะกระตุ้นให้เกิดความรู้สึกอยากทานได้ นอกจากคุณสมบัตินี้ อาหารที่มีสีแดงยังเปี่ยมด้วยคุณประโยชน์มากมายค่ะ เพราะมักมีส่วนประกอบของสารต่อต้านอนุมูลอิสระหลากหลาย เช่น ไลโคปีน (Lycopene) สารสีแดงช่วยยับยั้งเซลล์มะเร็งบางชนิด ขณะที่ เบตาไซยานิน (Betacyanin) และ เควอซิทีน (Quercetin) ช่วยต่อกรกับไข้หวัดและอาการแพ้ต่างๆ อาหารสีแดงมีตั้งแต่ แอปเปิลสีแดง, องุ่นแดง, ทับทิม, พริกหยวกสีแดง, สตอว์เบอร์รี, บลัดออเรนจ์, ทับทิม, เชอร์รี, เป็นต้น

Psychologically, red is the color of enthusiast, challenges, and excitement. Red also activates your appetite. Furthermore, red fruits and vegetables usually contain ranges of antioxidants such as “Lycopene”, a red-colored substance that has been viewed to reduce the risk of many cancers. Also, “Betacyanin” and “Quercetin” that prevent common cold, fever, and allergy. Examples of red fruits and vegetables are red apples, red grapes, pomegranates, red bell peppers, strawberries, blood oranges, cherries, etc.