• topsgazine

อาหารบำรุงครรภ์สำหรับคุณแม่มือใหม่

การเลือกทานอาหารเป็นเรื่องที่คุณแม่ทั้งหลายควรให้ความสำคัญกันค่ะ เพราะลูกน้อยของเราจะได้รับสารอาหารผ่านการเลือกทานของคุณแม่ หากคุณแม่ทานแต่สิ่งไม่มีประโยชน์ก็จะส่งผลร้ายแต่ลูกน้อย อาจจะถึงขั้นแท้ง หรือเกิดมาแบบมีความผิดปกติได้ค่ะ

Choosing what to eat is a big deal for new moms. You have to make sure that your babies get all essential nutrients. Eating unhealthy foods can cause danger to your babies. It can even lead to miscarriage or birth defects.

วันนี้แอดมินมีอาหารที่ควรทานเพิ่มเป็นพิเศษในระยะต่างๆ มาแนะนำคุณแม่มือใหม่กันค่ะ ว่าแต่ละช่วงควรทานอะไรบ้าง ไปดูกันเลย

Let’s see what you should eat to nourish your babies properly during different periods of your pregnancy.

>>ช็อปอาหารบำรุงครรภ์สำหรับคุณแม่<<

>>Shop healthy foods for new moms<<

เดือนแรก : จะเป็นช่วงที่คุณแม่มักจะยังไม่รู้ตัวว่าท้อง แต่ว่าคนไหนที่เริ่มรู้ตัวแล้ว แนะนำให้ทานอาหารที่มีโฟเลต เพื่อเป็นการเพิ่มพัฒนาการสมองของตัวอ่อนค่ะ เช่น ถั่วเลนทิล กระเจี๊ยบมอญ หน่อไม้ฝรั่ง หรือถั่วแดง

1st month: You probably still have no idea that you’re pregnant. For those who are aware of your pregnancy early, you have to eat foods containing folate to nourish babies’ brains. Foods with high folate include lentil, okra, asparagus and red beans.

เดือนที่ 2 - 3 : จะเริ่มรู้สึกแพ้ท้อง อาจจะได้รับสารอาหารไม่ครบถ้วน อยากให้คุณแม่ทุกคนๆ พยายามทาน เพื่อให้สารอาหารตกถึงลูกน้อยของเราค่ะ และควรเพิ่มการทานอาหารที่มีธาตุเหล็กสูงควบคู่ไปด้วย เพื่อสร้างฮีโมโกลบิน ที่มีส่วนช่วยในการไหลเวียนของเลือดและออกซิเจน เช่น อาหารในตระกูลถั่วต่างๆ และต้องทานอาหารที่มีโปรตีนสูง เพื่อช่วยในการสร้างรกและอวัยวะต่างๆ เช่น เนื้อสัตว์ นม และไข่

2nd – 3rd month: It’s a period of morning sickness. Nutritional deficiency can happen so all new moms should try to fill yourselves up with foods so that it’s enough for nourishing your babies. Extra iron is needed to create hemoglobin which helps with oxygen transport and blood circulation. Nuts are good sources of iron so don’t forget to add them in your meal. Foods like meat, milk and eggs are packed with protein which helps create placenta and other organs.

เดือนที่ 4 - 5 : ควรทานอาหารที่มีวิตามินเอ เพื่อช่วยสร้างผิวหนังทารกให้แข็งแรง วิตามินซีให้ทารกมีคอลลาเจนในการช่วยให้เซลล์ในร่างกายยึดติดกันแน่นขึ้น และอย่าลืมอาหารที่มีสังกะสี ซึ่งนอกจากจะช่วยในการเจริญเติบโตแล้ว ยังช่วยป้องกันการคลอดก่อนกำหนดด้วยค่ะ อาหารที่ควรทานในช่วงอายุครรภ์นี้ เช่น หอยนางรม ถั่ว และเมล็ดฟักทอง

4th – 5th month: Try to eat foods with high vitamin A to strengthen babies’ skin. Vitamin C is also essential as it contains collagen that helps tighten the connection between each cell and most importantly, eat foods with a high level of zinc. It’s important for babies’ growth plus it helps prevent preterm labor. Oysters, nuts, and pumpkin seeds are recommended during this period.

เดือนที่ 6 - 7 : เซลล์ประสาทจะเริ่มพัฒนาอย่างสมบูรณ์ ต้องบำรุงด้วยวิตามินบี 12 ซึ่งช่วยสร้างเม็ดเลือดแดงและบำรุงประสาทส่วนกลางและส่วนปลาย โดยจะพบมากในปลาซาดีน ปลากะพง กุ้งและปู และป้องกันน้ำหนักเกิน ครรภ์เป็นพิษ และเบาหวานด้วยอาหารกลุ่มไฟเบอร์ เช่น ถั่วลันเตา บร็อคโคลี่ อโวคาโด ข้าวกล้อง

6th – 7th month: Babies’ nerve cells are fully developed during this period. Vitamin B is necessary for creating blood cells and nurturing central and peripheral nervous systems. Sardines, snappers, shrimps and crabs are packed with vitamin B. High-fiber foods like peas, broccoli, avocado, and brown rice can help prevent you from pregnancy toxemia, diabetes and being overweight.

เดือนที่ 8 - 9 : คุณแม่ต้องเริ่มคำนึงถึงอาหารที่จะช่วยเพิ่มน้ำนมอย่างอินทผลัม หัวปลีกล้วย และน้ำขิงค่ะ เพื่อเตรียมความพร้อมในการให้นมลูกกับคุณแม่ และเพิ่มความแข็งแรงให้กับทารกค่ะ เนื่องจากอาหารทั้ง 3 อย่างนี้มีใยอาหาร แร่ธาตุ และวิตามินสูง ช่วยในการบำรุงและสร้างน้ำนมสำหรับคุณแม่ได้ค่ะ

8th – 9th month: Try to find foods that help with lactation. Dates, banana blossoms and ginger juice are highly recommended as they’re rich in fibers, minerals and vitamins. They will come in handy with lactation. Let’s be well-prepared for breastfeeding and your babies will also be born healthy.

สิ่งที่จำเป็นต่อคุณแม่อย่างขาดไม่ได้เลยก็คือ การบำรุงด้วยนมค่ะ แอดมินแนะนำแอนมัม นมผงสำหรับสตรีมีครรภ์ค่ะ เพราะจะช่วยดูแลคุณแม่ตลอดระยะการตั้งครรภ์และให้นมบุตร เติมเต็มสารอาหารให้ทั้งคุณแม่และลูกน้อย โดยแนะนำให้ดื่ม วันละ 2 แก้ว จะได้แคลเซียมและโฟเลตในปริมาณที่ร่างกายต้องการ

Milk is indispensable for new moms. We highly recommend milk powder from Anmum, a popular milk powder for pregnant women. It helps nourish you throughout your pregnancy and breastfeeding periods. Anmum provides enough nutrients for both moms and babies. 2 glasses of Anmum milk per day is recommended because you will get just the right amount of calcium and folate that your bodies need.

อย่างไรก็ตาม นอกจากการบำรุงที่แอดมินแนะนำไปแล้ว คุณแม่ทุกคนก็ต้องทานอาหารให้ครบทั้ง 5 หมู่ในทุกๆ วันค่ะ เพื่อให้ลูกน้อยของเราได้รับสารอาหารอย่างครบถ้วน ไม่งั้นอาจทำให้ขาดสารอาหารและมีโรคติดตัวตั้งแต่เกิดก็ได้ และอย่าลืมปรึกษาคุณหมอก่อนจะเลือกทานอาหารนะคะ

Besides following all of these recommendations, it is necessary to eat all 5 essential foods every day so that your babies will get enough nutrients. Otherwise, your babies might suffer from nutritional deficiency and be born with unexpected diseases. Make sure you consult your doctor for a 100% correct nutritional information.

>>ช็อปอาหารบำรุงครรภ์สำหรับคุณแม่<<

>>Shop nutritious foods for moms<<